Här är vinnaren av Hédi Frieds lärarstipendium 2023
Måndagen den 30 januari delades Hédi Frieds lärarstipendium ut till en pedagog som med utgångspunkt i lärdomar från Förintelsens historia arbetar med frågor om tolerans, demokratiska värderingar och individens eget ansvar.
Detta år beslutade styrelsen att tilldela Steven Dahl stipendiet.
Steven Dahl har en lång bakgrund som gymnasielärare i historia. Idag är han anställd på institutionen för ämnesdidaktik vid Stockholm universitet. Både under sin tid som historielärare på gymnasiet och som forskarstuderande har Stevens funderingar kretsat kring frågan om vad som utmärker en framgångsrik undervisning om folkmord, i synnerhet som undervisning om Förintelsen och andra folkmord visat sig vara både komplex och utmanande. Stevens forskning är praktiknära och både hans licentiat- och doktorsavhandling utgör en av få studier som undersöker historieundervisning där elevers förståelse och meningsskapande är i fokus.
I sin doktorsavhandling "Lärdomar om folkmord. Undervisning och lärande som historisk tolkning och orientering" (2021) har han fokus på den existentiella dimensionen av historieämnet. I en interventionsstudie med en explorativ ansats undersöks huruvida ett komparativt perspektiv på folkmordshistoria har potential att utveckla elevers förmåga att tolka och ta historien i bruk för att orientera sig i nutiden på ett mer kvalificerat sätt. Förintelsens historia utgör den centrala utgångspunkten, och blir det paradigm som andra folkmord jämförs med eftersom detta folkmord var så totalt att andra folkmord alltid kan jämföras med Förintelsen utifrån någon eller några aspekter. Stevens slutsats blir att en jämförelse med olika folkmord där deras respektive unika drag och gemensamma mönster får framträda på ett tydligt sätt kan bidra till att elever får en mer utvecklad och nyanserad bild av handlingsutrymmet i historien och i samtiden.
Steven argumenterar för att skolämnet historia handlar om att elever behöver träna sig i att "ta ett dubbelt ansvar". Detta innebär dels att med hjälp av historiska kunskaper och analysverktyg ta ansvar för att göra dåtidens människor rättvisa genom att förhålla sig kritiskt till olika berättelser. Dels innebär detta att ta ansvar för sitt historiebruk och de berättelser som man själv berättar då detta får konsekvenser för nu levande och kommande generationer.
Stevens stora intresse för Förintelsens historia i kombination med hans hängivenhet att undervisa har lett till att han tillförskansat sig unika didaktiska kunskaper om Förintelsen och andra folkmord. Dessa kunskaper kommer att vara en viktig resurs för kommande generationer av historielärare som genom Stevens erfarenheter kan få verktyg för hur man kan möta den utmaning som det är att undervisa om Förintelsen och andra folkmord.
Steven Dahl mottog stipendiet under en ceremoni på Sveriges museum om Förintelsen. Vid ceremonin framfördes även minnesord över Hédi Fried från Eskil Franck, tidigare rektor vi lärarhögskolan i Stockholm och överintendent för Forum för levande historia, samt Björn Wiman, kulturchef på Dagens nyheter.
Talade gjorde även Olof Linton, som mottog Hédi Frieds lärarstipendium 2017.
Tomas Adolphson och Anders Falk framförde sånger baserade på vittnesmål från Förintelsen.