Här är vinnarna av Hédi Frieds lärarstipendium 2021
Måndagen den 1 februari delades Hédi Frieds lärarstipendium ut till tre lärare som med utgångspunkt i lärdomar från Förintelsens historia arbetar med frågor om tolerans, demokratiska värderingar och individens eget ansvar.
I år kunde vi, under en digital utdelningsceremoni gratulera:
Annakarin Thorn, Hulebäcksgymnasiet
Heléne Nyrén, Oxievångsskolan
Konstantinos Gountas, Kärrtorps gymnasium
Annakarin Thorn
Annakarin arbetar med elever som av olika skäl inte klarat grundskolan eller som går på språkintroduktion. Hon lägger stor vikt vid att ge dessa elever möjlighet att utvecklas och få kunskaper om Förintelsen och dess historia.
Hon engagerar även kollegor som undervisar i andra ämnen än historia. Annakarin har tagit med elever på resor till Polen och flertalet av de elever som följt med har aldrig tidigare åkt utomlands. De har olika neuropsykiatriska funktionshinder och behöver extra visuellt stöd, eller så har de utländsk bakgrund och inga tidigare kunskaper om Förintelsen.
Annkarin visar med föredöme hur alla elever kan inkluderas i undervisning om Förintelsen.
Michael A. Frieds stiftelse vill på detta sätt uppmärksamma Annakarin Thorns kreativa arbetssätt och engagemang!
Heléne Nyrén
Heléne arbetar på ett systematiskt och outtröttligt sätt för att rusta sina elever att utvecklas till demokratiska medborgare. Genom sin tro på elever och deras kapacitet engagerar hon nya generationer att vilja förändra världen.
Heléne har varit en drivande pedagog vad avser mobilisering av och engagemang i resor till Förintelsens platser i Polen. Tack vare Helénes engagemang finns det i Malmö stad en pedagogisk struktur och ett aktivt nätverk för arbete mot antisemitism och andra former av rasism.
Michael A. Frieds stiftelse vill på detta sätt uppmärksamma Helens viktiga arbete där hon utifrån lärdomar från Förintelsen lär ut demokratiska värderingar.
Konstantinos Gountas
Med engagemang, fingertoppskänsla och mod är Konstantinos drivande i arbetet mot antisemitism och rasism och mot nynazistiskt våld i skolan.
Han har bidragit till att knyta Förintelsens historia närmare elevernas vardag och därmed väckt ett starkt intresse för de frågor som den ger upphov till, både bland elever och kollegor. Inom framför allt historieämnet lägger Konstantinos en kunskapsmässig grund till förståelsen för hur historiska skeenden påverkat och påverkar det samhälle som vi lever i och vilket ansvar vi alla har för att bidra till ett jämlikt och jämställt samhälle fritt från våld.
Michael A. Frieds stiftelse vill med detta pris uppmärksamma Konstantinos initiativ för att utifrån studier av Förintelsen göra större avtryck på sina elever och få dem engagerade i frågor som handlar om allas lika värde.