Här är vinnarna av Hédi Frieds lärarstipendium 2019
Kaija Holmgren
I Kaijas arbete som lärare i svenska, engelska och svenska som andraspråk på ABB Industrigymnasium i Ludvika bidrar hon till att skolans värderingsarbete sker kontinuerligt, ämnesövergripande och på ett sätt som innebär att alla på skolan inkluderas.
Hennes förmåga att lyssna lyhört och aldrig väja för att diskutera svåra frågor, gör henne till en förebild för både elever och personal på skolan, liksom för närsamhället.
Genom sitt tydliga agerande mot extremism i ett samhälle där antidemokratiska krafter trängt sig in i vardagen visar hon stort civilkurage.
Mot bakgrund av elevers frågor om nazismens förbrytelser har Kaija tagit initiativ till resor med avgångselever till några av Förintelsens platser i Polen. Dessa resor bidrar till ökade kunskaper om nazisternas brott och om de mekanismer som leder till fördomar, diskriminering och rasism.
Helena Hermansson
I sitt arbete med Toleransprojektet i Borlänge, där ungdomar får reflektera över etiska dilemman, personligt ansvar och människovärde, visar Helena en enastående förmåga att väcka intresse och engagemang bland sina elever.
Hon är en person som med hela sitt jag driver arbetet för tolerans och mot destruktiva krafter. Hon både inspirerar kollegor och människor i civilsamhället att engagera sig mot nazism och rasism och för demokrati.
Genom att vara passionerad och lösningsorienterad lyckas Helena engagera olika delar av samhället för att tillsammans jobba åt samma håll och samverka kring demokratifrämjande undervisning med utgångspunkt i Förintelsens historia.
Charlotta Granath
Att göra kopplingar mellan historiska händelser och nutid är ett av Charlottas viktigaste mål med sin undervisning som grundskollärare på Viktor Rydbergs skola i Sundbyberg, där hon också är ämnesansvarig för de samhällsorienterande ämnena.
Med utgångspunkt i berättelser från Förintelsens historia skapar hon förståelse hos eleverna för hur vi människor tenderar att agera under speciella förutsättningar, och att det spelar roll vilka val vi gör som enskilda individer.
Genom att låta eleverna öva på förmågor som handlar om att lyssna, argumentera, värdera, kompromissa och ta ställning bidrar hennes undervisning till att eleverna utvecklar ett demokratiskt förhållningssätt och insikter om betydelsen av mångfald och tolerans.
Rickard Albo
Rickards arbete som fritidspedagog kännetecknas av hans förmåga att se och engagera sig i varje enskild elev och hans aktiva arbete för att hantera motsättningar mellan elever när sådana uppstår.
Genom att låta eleverna mötas i samtal och reflektera över sina egna och andras beteenden, och lyfta fram betydelsen av att respektera olika åsikter, bidrar Rickard till att eleverna utvecklar ett demokratiskt sinnelag.
Rickard låter sina elever beskriva hur det känns att bli utanför en viss gemenskap, och får dem på så sätt att bli motiverade till att inkludera andra som annars skulle bli exkluderade.
Rickard är alltid påläst, kärleksfull och respektfull inför sina elever. Detta, i kombination med ett lugn och en förmåga att lyssna, gör honom till en fantastiskt inspirerande förebild för dagens unga människor.